czwartek, 21 lutego 2013

Lucio Fulci - The Psychic (a.k.a. Seven Notes in Black)



"Każda nuta jest krokiem w kierunku strachu. Wszystkie siedem popchną cię w kierunku śmierci"

W 1977 roku włoski thriller był gatunkiem na wymarciu. Argento wyreżyserował wtedy Suspirię, która stała się hitem, zaś Fulci stworzył kolejny majstersztyk giallo, The Psychic, który choć na początku nie był odbierany za dobrze, z czasem stał się filmem kultowym. Reżyser wraz z Aurelio De Laurentiisem pragnęli adaptować na scenariusz opowiadanie Vieri Razzini pt. "Terapia mortale"(Śmiertelna Terapia), lecz później Fulci, wraz z Dardano Sacchettim i Roberto Gianvitim stwierdzili, że niemożliwym jest odtworzyć oryginalną fabułę opowiadania i zmienili historię w kierunku opowieści parapsychologicznej, w stylu powieści Agaty Christie, ze skrupulatnie odtworzonymi detalami fabuły.


Wpływy i inspiracje
Film nie zawiera literackich odniesień, poza istotnym wyjątkiem, cytatem z opowiadania Poego, "Czarny Kot", które w przyszłości reżyser przerobi na film. Zakończenie i rozwiązanie intrygi są bezpośrednio inspirowane tym opowiadaniem. Filmowym odniesieniem wydają się  Nie Oglądaj Się Teraz Nicolasa Roega, oparte na opowiadaniu Daphne Du Maurier , oraz Głęboka Czerwień Dario Argento, szczególnie w scenie, gdzie zwłoki zostają odnalezione za murem, co zresztą nawiązuje też do opowiadania Poego. 


Poetyka Fulciego
Fulci spróbował innej metody reżyserowania, skupiając się całkowicie na logicznej fabule, z zaskakującym zwrotem akcji w zakończeniu, prawie w ogóle nie tworząc krwawych scen. Film został nakręcony w Toskanii – pomiędzy Florencją a Sieną. Jedyna krwawa scena ma miejsce w prologu i jest otwartym nawiązaniem do śmierci księdza w Don't Torture a Duckling, ukazując śmierć kobiety spadającej z urwiska. Fulci pokazuje ze wszystkimi detalami roztrzaskaną twarz kobiety w zwolnionym tempie. Tego typu odniesienia do własnych filmów powrócą w przyszłości.

Atmosfera jest na poły fantastyczna, na poły wzięta z thrilleru, napięcie jest znakomicie dozowane aż do samego zakończenia. Fulci pokazuje tutaj swoją drugą twarz: nie tylko potrafi szokować widzów, ale i straszyć w klasyczny sposób. Scena, w której Jennifer O'Neill ścigana przez mordercę, ukrywa się w opuszczonym kościele , gdzie zostaje odkryta przez pozytywkę, która w kompletnej ciszy zaczyna odgrywać melodię jest podobna do sceny w A Lizard..., w której Florinda Balkan przypadkowo wprawia w ruch kościelne organy. Wygląda na to, iż Fulci chciał powrócić do ulubionych scen z poprzednich filmów, czyniąc je centralnym punktem kolejnych dzieł. Finałowa scena, w której główna bohaterka dopasowuje poszczególne szczegóły swej wizji w całość bardzo przypomina późniejszy finał Podejrzanych Bryana Singera.

Fascynujący temat muzyczny filmu, skomponowany przez trio Frizzi/Bixio/Tempera został wykorzystany przez Quentina Tarantino( uważającego The Psychic za jeden z ulubionych filmów) w filmie Kill Bill cz.1

Obsada
Główną rolę gra piękna angielska aktorka Jennifer O'Neill. Jej zimne spojrzenie wspaniale podkreśla atmosferę całego filmu. Marc Porel, grający księdza w poprzednim filmie Fulciego wciela się w rolę psychoanalityka zakochanego w głównej bohaterce. W mniejszych rolach Fulci wykorzystuje aktorów z poprzedniego filmu m.in. Virginio Gazzolo i Vito Passeri. Męża głównej bohaterki gra Gianni Garko, lepiej znany z wcielania się w rolę Sartany, w wielu włoskich westernach. Jego siostrę gra Evelyn Stewart, zaś głównego podejrzanego Gabriele Ferzetti.

Antonio Tentori - tłum. by haku

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz