niedziela, 24 lutego 2013

Lucio Fulci - Black Cat

      BLACK CAT



Rok 1981 był płodnym rokiem w karierze Fulciego, prócz City of the Living Dead nakręcił także gotycki, koncentrujący się bardziej na atmosferze, niż na krwawych efektach Black Cat, będący oryginalnym spojrzeniem na opowiadanie E.A. Poego pod tym samym tytułem.

Wpływy i inspiracje

Atmosfera filmu jest bliska twórczości amerykańskiego pisarza, czarny kot również tutaj symbolizuje winę głównego bohatera. Fulci tworząc opowieść  wraz ze scenarzystą Biagio Proiettim, zachowują wszystkie szczegóły znane z opowiadania Poego. Odniesieniem filmowym w tym wypadku jest Psychoza; czarny kot ma podobną funkcję, jak matka Normana Batesa w tym obrazie – jest mroczną połową bohatera, popychającą go do zbrodni, których normalnie nie byłby w stanie popełnić. Pod koniec filmu Mimsy Farmer wchodzi do pustego domu, w którym znajduje odbicie ciała kota na czerwonej poduszce, podobnie jak Vera Miles znajduje odbicie ciała matki Normana na łóżku w Psychozie.


Poetyka Fulciego

Black Cat reżyser koncentruje się bardziej na stworzeniu onirycznej atmosfery, niż na uzyskaniu krwawych efektów. Kolejny raz intryga jest dwuznaczna, nic nie jest pewne od samego początku filmu, świetnie nakręconej sceny wypadku samochodowego, oglądanego z punktu widzenia kota. Scena, w której Miles przesłuchuje swoje taśmy z głosami umarłych zapowiada The House by the Cemetery. "Jesteśmy przeniknięci tą samą nienawiścią", mówi Miles do kota; dominacja do samego końca nie jest zaznaczona między tymi dwoma postaciami. Chcąc podkreślić aspekty psychologiczne, Fulci robi częste zbliżenia na twarze i oczy, przypominające styl filmów Sergia Leone. 

Obsada

Inspektora policyjnego gra David Warbeck, późniejsza gwiazda The Beyond; główną postać kobiecą odgrywa Mimsy Farmer, dobrze znana fanom włoskiego kina z takich filmów jak Four Flies on Grey Velvet Argento, Perfume of the Lady in Black Francesco Barilliego, czy Autopsy Armando Crispino. Lecz to Patrick Magee w roli Milesa jest tutaj główną postacią, grając bardzo intensywnie tę tragiczną rolę. Kolejny raz jedną z ofiar gra Daniela Doria; tym razem zostaje uduszona.

Antonio Tentori tłum. by haku 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz