niedziela, 24 lutego 2013

Lucio Fulci - The Beyond


"Jeśli powiemy Ci, że ten film ukazuje ekstremalne obrazy, pomyślisz że przesadzamy. W takim razie: ZOBACZ TEN FILM, JEŚLI SIĘ ODWAŻYSZ!"

Nakręcony w 1981 roku The Beyond uznawany jest za największe dzieło Fulciego. Istnieją dwie wersje filmu, różniące się kilkoma scenami.

Wpływy i inspiracje

Główną inspiracją , podobnie jak w wypadku City of the Living Dead, były dzieła H.P. Lovecrafta. W scenie otwierającej film dziewczyna czyta wersy z "Księgi Eibonu", jednej z lovecraftowskich przeklętych ksiąg, wymyślonej przez Clarka Ashtona Smitha. Widać także wpływy Stephena Kinga, jak choćby osadzenie akcji w nawiedzonym hotelu. Antonin Artaud i jego "teatr okrucieństwa" jest ukazany poprzez szereg okrutnych scen mordów przewijających się przez cały film. Fulci mimo powyższych inspiracji tworzy jednak prawdziwie unikalną wizję, dzięki której film staje się prawdziwym majstersztykiem współczesnego kina grozy.

Poetyka Fulciego

Często porównuje się The Beyond do Suspirii i Inferno, dwóch wielkich dzieł Argento, jednak porównywać je można jedynie w ramach gatunku, oraz podobnej symboliki ("trzy matki" u Argento, "siedem bram piekła" u Fulciego). Sposób w jaki reżyserowie traktują wyjściowy materiał jest jednak zupełnie inny. Argento tworzy fabuły o strukturze thrillerów, zaś Fulci przeprowadza własne eksperymenty na polu grozy. Kolejny raz "wszystko może się zdarzyć", jak np. w scenie w kostnicy, gdzie przychodzi kobieta ubrać męża do pochówku. Po ujrzeniu na sąsiednim stole rozczłonkowanego ciała mdleje, uderzając ciałem w szafę, na której znajduje się otwarta butla z kwasem. Kwas wylewa się wprost na twarz kobiety, potwornie ją deformując. Córka kobiety wchodzi zaniepokojona hałasem do pokoju, a kałuża kwasu kieruje się wprost na nią. Dziewczynka otwiera drzwi chłodni, z których wypadają na nią zwłoki mężczyzny. W filmie nie ma miejsca na logikę, fabułę tworzą niesamowite, halucynacyjne obrazy.


Struktura fabularna, obecna we wcześniejszych filmach reżysera, tutaj ustępuje pola jego nieskrępowanej wyobraźni. The Beyond to makabryczny poemat, mieszający horror z liryzmem, przeciwstawiając okrutne obrazy z czysto fantastycznymi. W tym filmie Fulci osiąga także swoje szczyty, jeżeli chodzi o pracę kamery, coś co zawsze było jego znakiem rozpoznawczym.

Mocno sugestywna jest zwłaszcza otwierająca film scena: kobieta czyta przepowiednie o otwarciu siedmiu bram piekieł; wściekli mieszkańcy mordują malarza, bijąc go łańcuchami i oblewając twarz i ciało wapnem. Ta scena przypomina podobne biczowanie "wiedźmy" w Don't Torture a Duckling , kolejny raz ukazując nietolerancję i niezrozumienie społeczeństwa; każdy, kto w jakiś sposób odstaje od jego ram, zostaje bezdusznie z niego wykluczony. To najczęściej powracający motyw w twórczości Lucio Fulciego.

Obsada
Główną parą aktorów są Katherine Mac Coll i David Warbeck, aktor, który stał się gwiazdą horrorów i filmów przygodowych lat 80-tych. W mniejszych rolach widać Ala Clivera i Veronicę Lazar (Matkę Ciemności z Inferno). Ślepą dziewczynę gra Cinzia Monreale, ukryta pod pseudonimem Sarah Kellar, zaś malarza odgrywa Antoine Saint John.

Antonio Tentori tłum. haku

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz