Poniższe zestawienie obejmuje listę scenariuszów, w których maczał palce Włoch, projekty telewizyjne, książki wydane pod jego patronatem, listę niezrealizowanych projektów, postacie grane we własnych filmach i wreszcie stałych współpracowników reżysera. Lista nie jest enumeratywna, proszę o dopisywanie ewentualnych projektów o których nie wspomniano. Przy tworzeniu korzystałem z książek A. Tentoriego - "Lucio Fulci Poet of Cruelty", A. Tentori, L. Cozzi, A. Bruschini "Italian Horror Movies", artykułów na stronie http://www.shockingimages.com/. Wszelkie uwagi mile widziane :)
- WSPÓŁPRACA PRZY SCENARIUSZACH
Oto lista filmów innych reżyserów, przy których Fulci brał udział przy tworzeniu
historii, lub pisaniu scenariuszy (w większości wypadków nie
opisany w czołówce) :
Toto a colori (1952) Stefano Vanzina (Steno)
Fratelli d'Italia (1952) Fausto Saraceni
Ci troviamo in galleria (1953) Mauro Bolognini
Cinema d'altri tempi (1953) Steno
Un giorno in pretura (1954) Steno
La schiava del peccato (1954) Raffaello Matarazzo
Un americano a Roma (1954) Steno
Io sono la Primula Rossa (1954) Giorgio C. Simonelli
Le avventure di Giacomo Casanova (1954) Steno
Buonanotte...avvocato! (1955) Giorgio Bianchi
Piccola posta (1955) Steno
La ragazza di via Veneto (1955) Marino Girolami
Mio figlio Nerone (1956) Steno
Femmine tre volte (1957) Steno
Susanna tutta panna (1957) Steno
Guardia, ladro e cameriera (1958) Steno
Toto nella luna (1958) Steno
Pia de'Tolomei (1958) Sergio Grieco
Letto a tre piazze (1960) Steno
Toto, Peppino e la dolce vita (1960) Sergio Corbucci
I due crociati (1968) Giuseppe Orlandini
A doppia faccia (1969) Robert Hampton(Ricardo Freda)
Ettore Lo Fusto (1971) Enzo G. Castellari
La gabbia (1985) Giuseppe Patroni Griffi
Night Club (1988) Sergio Corbucci
M.D.C. Maschera di cera (1997) Sergio Stivaletti
- TELEWIZJA
Prócz
dwu filmów nakręconych dla Reteitalia, House of
Clocks i
The Sweet House of Horrors,
które zostały wydane prosto na rynek wideo, w 1978 roku Fulci
wyreżyserował Buonasera con...Franco
Franchi(Good Evening with...Franco Franchi),
show dla Rai2 z Franco Franchim w roli głównej, aktorem który
współpracował często z reżyserem. W 1980 roku wyreżyserował
dla telewizji kolejny film z Franchim – Un uomo
da ridera(A Man to Laugh At).
- KSIĄŻKI
Fulci
opublikował dwie antologie opowiadań grozy. Pierwsza z nich, Le
lune nere (Black
Moons,1992,
Granata Press), zawiera opowiadania :Voci dal
profondo
(które Fulci przeniósł na ekran jako Voices
from Beyond),
Buoni sentimenti,
Porte al nulla
(przeniesione na ekran jako Door to Silence),
Contestazione,
Uomo di guerra,
Trio,
In assenza di Dio,
Attesa,
Gourmet(Sapore di coppia).
- KOMIKSY
W jednym z odcinków komiksu Dampyr (Lo schermo demoniaco, The
demoniac screen), pisarz Maurizio Colombo wprowadza postać
o imieniu Louis Fuller, który pomaga Dampyrowi w walce przeciw
Musurace, wielkiemu "władcy nocy".
Amerykański komiks The Beyond, napisany i ilustrowany
przez duet Stephen Romano/Noah David Henson ze wstępem Douglasa E.
Wintera jest inspirowany słynnym filmem Fulciego.
Inny komiks Stephena Romano , The Gates of Hell,
zainspirowany został przez City of the Living Dead.
Dampyr nr 18 "Lo schermo demoniaco" ,
sierpień 2001, wyd. Sergio Bonelli Editore
The Beyond , 1998. Wydane przez Blackest Heat Media.
The Gates of Hell, 2002. Wydane przez Xmachina.
- PROJEKTY NIEWYKONANE
Fulci miał wiele idei i pomysłów, oto kilka z niewykorzystanych
projektów reżysera :
- NHF – No Human Factors – post-apokaliptyczne science fiction z lat 80-tych
- Nero Romano (Roman Black) – film noir w stylu Dashiela Hammetta, dziejący się w czasach Imperium Rzymskiego.
- Blastfighter (1983) – post-apokaliptyczny western.
- Evil Comes Back (1985) – horror na podstawie "Listonosz zawsze dzwoni dwa razy"
- Evil Messenger (1987) – horror.
- Adoration (1988) – dramat oparty na powieści Juro Kara Adoration.
- The Beyond part two (1990) – sequel jego najsłynniejszego horroru.
- Nero per signora ( Black for Lady) (1990) – serial kryminalny.
- A Cat in the Brain 2 (1991) – sequel A Cat in the Brain.
- Sembravano angeli (They Looked Like Angels) (1991) – film telewizyjny z gatunku giallo.
- Zanna Bianca a New York (White Fang in New York) (1991) – film przygodowy luźno związany z filmem z lat 70-tych.
- I diabolici atto secondo (Diabolique part two) (1991) – giallo.
- La mummia (The Mummy) (1994)
- Maschera di cera (Wax Mask) (1996) – projekt wyreżyserował Sergio Stivaletti.
- KAMEA LUCIO FULCIEGO
Podobnie jak jego ulubiony reżyser, Alfred Hitchcock, Fulci uwielbiał występować we własnych filmach. Oto jego role:
I Ragazzi Del Juke-Box ( a.k.a. The Jukebox Kids) – producent nagrań
Perversion Story – grafolog. W jednej ze scen pokazuje inspektorowi Waldowi kawałek papieru z podpisem Susan Dumurrier, w kolejnej przekazuje mu wyniki autopsji Susan, które pokazują ślady trucizny znalezione w jej ciele
La Pretora (a.k.a. My Sister in Law) – pracownik stacji paliw
Zombie – redaktor gazety. Nakazuje reporterowi Peterowi Westowi napisać artykuł o tajemniczej łodzi, która wpłynęła do nowojorskich doków.
The Smuggler – staroświecki przemytnik. Widzimy go polerującego swój karabin maszynowy, którego używa w finałowej scenie strzelaniny.
City of the Living Dead – koroner. Stwierdza śmierć Emily w wyniku ataku serca.
The Beyond – bibliotekarz. Pokazuje architektowi Martinowi półkę w bibliotece, na której znajduje się mapa hotelu.
The House by the Cemetery – profesor Muller. Rozmawia z Normanem Boyle przed jego wyjazdem do New Whitby o jego poprzedniku, profesorze Petersenie.
The New York Ripper – szef policji. Rozmawia z porucznikiem Williamsem o problemach ze sprawą rozpruwacza, oraz przestrzega przed paniką, jaka mogłaby wybuchnąć w mieście.
Manhattan Baby – lekarz. Odwiedza Susy, która jest opętana przez złe moce, co doktor szybko sobie uświadamia. Później widzimy go w scenie prześwietlania ciała Susy rentgenem.
Murder-Rock – szef reklamy w telewizji. Rozmawia przez telefon z Candice , informując ją o niemożności zatrudnienia George'a, ponieważ jest zamieszany w śmierć dziewczyny.
The Devil's Honey – straganiarz. W scenie dziejącej się w Wenecji, na placu św. Marka sprzedaje Cecilii i Gaetano dwie "magiczne" bransoletki miłości.
Aenigma – inspektor policji. Rozmawia z koronerem o przyczynach śmierci pierwszej ofiary.
Demonia – inspektor Carter z Interpolu. Ta rola to coś więcej niż zwykłe kameo, toruje ona drogę w kierunku następnego filmu reżysera, A Cat in the Brain. Fulci pojawia się w czterech scenach.
A Cat in the Brain – Lucio Fulci jest głównym bohaterem własnego filmu, reżyserem, który ma obsesję na punkcie własnych koszmarów, nie mogąc rozróżnić rzeczywistości od fikcji.
Voices from Beyond – koroner. Pojawia się w scenie dokonywania autopsji.
*Kameo, cameo – to krótkie pojawienie się znanej osoby w spektaklu , filmie, czy grze komputerowej, nierzadko pod własnym nazwiskiem.
- GŁÓWNI WSPÓŁPRACOWNICY FULCIEGO
Gianetto
De Rossi (spec od efektów specjalnych)
– jeden z najbardziej znanych włoskich mistrzów efektów
specjalnych, współpracował z reżyserem przy jego najlepszych
horrorach, The Beyond
i The House By The Cemetery.
Fabio
Frizzi (kompozytor)
– wraz z Franco Bixio i Vincem Temperą skomponowali ścieżki
dźwiękowe do The Four of the Apocalypse,
Dracula in the Provinces, The Psychic
i Silver Saddle;
z Giorgio Tuccim do Zombie,
oraz samodzielnie do : The Smuggler, City of the
Living Dead, The Beyond, Manhattan Baby, A Cat in the Brain.
Antonello
Geleng (kierownik artystyczny)
– Geleng nie pracował często z Fulcim, lecz jest autorem
niezapomnianej scenografii podziemnego cmentarza w City
of the Living Dead.
"Indiana Wąs" Sacchetti |
Dardano Sacchetti (scenarzysta) – scenarzysta wielu filmów
Fulciego: The Psychic, Zombie(niewymieniony w
czołówce), City of the Living Dead, The Beyond, House by the
Cemetery, The New York Ripper, Manhattan Baby, The New Gladiators.
Sergio Salvati (kierownik zdjęć) – współpraca przy
najważniejszych filmach reżysera: The Four of the
Apocalypse, Dracula in Provinces, The Psychic, Silver Saddle, Zombie,
The Smuggler, City of the Living Dead, The Beyond, House by the
Cemetery, The Black Cat. Pracował także przy hołdzie dla
Lucio Fulciego – Wax Mask
Sergio Stivalettiego.
Vincenzo Tomassi (edytor) – ulubiony edytor Fulciego,
współpracujący z reżyserem od The Eroticist aż do
Voices from Beyond. Wymyślił enigmatyczne zakończenie
City of the Living Dead.
haku
Może jeszcze producent Fabrizio De Angelis. Współpraca z nim spowodowała przełom w karierze Lucjana ( Zombie 2) i zaowocowała seryjką
OdpowiedzUsuńw postaci ,, The Beyond'' ,, House by the Cemetary'' ,, New York Ripper '' i ,, Manhattan Baby''.
Po sukcesie ,,Zombie 2'', De Angelis poszedł za ciosem i ,,wypuścił''z marszu ,, Zombie Holocaust''reż. Marino Girolami ( ojciec Enzo Castellariego ), do którego powklejano trochę scen z ,,Zombie 2'' ( normalka :D )
Ps. Niestety, nie udało mi sie trafic ,, Wax Mask''. Za to przy okazji namierzyłem ,, Red Sign of Madness'' Mario Bavy, którego wcześniej nie widziłałem i prawdziwego białego kruka - ,,Arcana'' Giulio Questiego.
Faktycznie De Angelisa jakoś ominąłem, a to ważna postać - co do Zombie Holocaust przymierzam się do recenzji obydwu horrorów Girolamiego jakie stworzył: prócz, w mojej opinii znakomitego, Zombie Holocaust, także dużo starszy Il mio amico Jekyll, dość dobrze odbierany wśród fanów.
OdpowiedzUsuńPS. Posiadam Wax Mask w oryginale, mogę wypożyczyć w zamian za Arcanę np. :)
,,Arcana'' zakotwiczyła w Zatoce, nad którą Wesoły Roger łopoce :D
OdpowiedzUsuńTak się domyślałem... :D
OdpowiedzUsuńDo tej zatoki zaglądają czasem nieustraszeni znajomi, wyślę ich tam.
Trzeba tylko uważać na złego kapitana przeciwnego morskim zbójnikom.