Wampiryczno-erotyczne filmy Jeana Rollina od swych pierwszych pokazów w paryskich kinach budziły skrajne emocje, od zachwytu po totalne obrzydzenie. Wprowadzając postać wampirzyc - erotomanek, w pełnej kolorystyce technicoloru, filmy Francuza były dużym novum na scenie horroru ówczesnych lat. Dość powiedzieć, że postać wampira kojarzyła się wtedy ludziom z mówiącym po węgiersku-angielsku Belą Lugosim, wampirem - dżentelmenem, oraz pewną staroświeckością dekoracji. Boom na Hammer Horrory pod koniec lat 50-tych spowodował otwarcie furtki na ukazanie nowej postaci wampira - pełnego przemocy, ale i erotyzmu, nieskrępowanego niczym, niepohamowanego nadczłowieka. Samouk Rollin zaczął swoją przygodę w krainie filmowego horroru właśnie od debiutu w tematyce wampirycznej, która pozostała jego domeną aż do końca kariery.
wtorek, 28 maja 2013
Wampiryczne kino Jeana Rollina
Etykiety:
ARTYKUŁY
,
JEAN ROLLIN
,
SYLWETKI
Wampiryczno-erotyczne filmy Jeana Rollina od swych pierwszych pokazów w paryskich kinach budziły skrajne emocje, od zachwytu po totalne obrzydzenie. Wprowadzając postać wampirzyc - erotomanek, w pełnej kolorystyce technicoloru, filmy Francuza były dużym novum na scenie horroru ówczesnych lat. Dość powiedzieć, że postać wampira kojarzyła się wtedy ludziom z mówiącym po węgiersku-angielsku Belą Lugosim, wampirem - dżentelmenem, oraz pewną staroświeckością dekoracji. Boom na Hammer Horrory pod koniec lat 50-tych spowodował otwarcie furtki na ukazanie nowej postaci wampira - pełnego przemocy, ale i erotyzmu, nieskrępowanego niczym, niepohamowanego nadczłowieka. Samouk Rollin zaczął swoją przygodę w krainie filmowego horroru właśnie od debiutu w tematyce wampirycznej, która pozostała jego domeną aż do końca kariery.
piątek, 24 maja 2013
Giuseppe Tornatore - Il Camorrista. Zapomniany debiut
Etykiety:
RECENZJE
,
WŁOSZCZYZNA
Nie ulega wątpliwości, że Giuseppe Tornatore to najwybitniejszy współczesny włoski reżyser filmowy i z pewnością jeden z najlepszych nie tylko w Europie, ale i na świecie. Oceniając dorobek Tornatore, czy pisząc o nim, trudno nie otrzeć się o banał, bo też co nowego można powiedzieć ? Jakiego nowego komplementu użyć, tak aby oryginalnie ocenić poszczególne jego filmy ? Kiedy myśli się o Tornatore, przed oczami stają kolejne tytuły - "Cinema Paradiso", "1900: Człowiek Legenda", "Czysta Formalność", za wyjątkiem może "Maleny", która w pierwszych skojarzeniach na myśl przywołuje nie tyle postać reżysera, co inną, równie istotną dla tego dzieła.
wtorek, 21 maja 2013
Norman Jewison - In the Heat of the Night
Etykiety:
AMERYKAŃSKIE KINO KRYMINALNE
,
RECENZJE
niedziela, 19 maja 2013
Dlaczego nie Tommy & Tuppence ?
Etykiety:
AGATHA CHRISTIE
,
ARTYKUŁY
,
SERIALE
Dwie sprawy skłoniły mnie do napisania tego tekstu, w lekkim stopniu związanego z tematyką bloga. Po pierwsze, najprawdopodobniej jeszcze w tym roku jedna z brytyjskich telewizji wyemituje pięć ostatnich filmów o Herculesie Poirot, w rolę którego wciela się David Suchet, zamykając cały cykl na trzynastu sezonach (lata 1989-2013, z przerwą w latach 1997-1999). W ten sposób Suchet wystąpi w ekranizacji wszystkich powieści i opowiadań poświęconych małemu Belgowi. Druga rzecz, to to, że ostatnimi czasy skusiłem się na obejrzenie kilku odcinków opartych na opowiadaniach z panną Marple, pochodzących z lat 2004-2010.
piątek, 17 maja 2013
wtorek, 14 maja 2013
Kino kryminalno-sensacyjne z Hong Kongu. Przegląd tytułów
Etykiety:
ARTYKUŁY
,
JOHNNIE TO
,
KINO HONG KONG
Druga część subiektywnego przeglądu. Pozostając w klimatach azjatyckich tym razem zestawienie sześciu wybranych filmów sensacyjnych rodem z Hong Kongu. Produkcje tam powstałe są o wiele bardziej rozpoznawalne niż dzieła reżyserów koreańskich, można nawet zaryzykować twierdzenie, że są synonimem kina azjatyckiego. I tak w ostatnich kilkunastu latach największym powodzeniem cieszyła się trylogia "Infernal Affairs", chociaż tylko pierwsza część prezentowała wysoki poziom, dwie kolejne powstały na bazie jej wielkiego sukcesu, ale nie dorównały jej poziomem. Doszło do tego, że remake pierwszej części przeszczepił na grunty hollywoodzkie sam Martin Scorsese, tytułując go "Departed" (2006) i dostał za niego Oscara, co jest z kolei dowodem na przewrotność losu, bowiem był to jeden z jego słabszych filmów.
poniedziałek, 13 maja 2013
Jean Rollin powstał z grobu - cz.1 (Okres wampiryczny : Początki - Lips of Blood 1975)
Etykiety:
JEAN ROLLIN
,
TŁUMACZENIA
,
WYWIADY
Poniższy wywiad jest próbą przybliżenia polskiemu Czytelnikowi postaci francuskiego reżysera Jeana Rollina. Rozmowa odbyła się w Paryżu, w maju 1995, wypytywał Peter Blumenstock, oryginalnie tekst ukazał się w czasopiśmie Video Watchdog, numer 31. Z racji jego długości wywiad podzielony zostanie na dwie części, obejmujące kolejno początkowy okres fascynacji kinem wampirycznym, a następnie, w drugiej części, jego próby reżyserii bardziej krwawych filmów gore, oraz powrót do ulubionego gatunku ostatnimi dziełami. Rozmowa zostanie uzupełniona krótką filmografią, z opisanymi ważniejszymi dziełami Francuza.
Wywiad ukazuje się pierwszy raz w języku polskim.
sobota, 11 maja 2013
Giuliano Montaldo - Grand Slam
Etykiety:
RECENZJE
,
WŁOSZCZYZNA
Jeśli naśladownictwo nazwiemy najwyższą formą uznania, to włoski "Grand Slam" (1967) Giuliano Montaldo traktować należy jako hołd złożony Julesowi Dassinowi, klasykowi "heist movie", przy czym nie stanowi on typowego remake'u, ale jest próbą nawiązania do charakterystycznego stylu twórcy m.in. "Rififi" i "Topkapi". Film ten stanowi prostą kontynuację pewnego wzoru właściwego dla tego gatunku kina, równocześnie zachowując dość wysoki poziom, co w przypadkach, kiedy uczeń stara się dorównać mistrzowi, nie często się zdarza.
środa, 8 maja 2013
Ross MacDonald. Ekranizacje.
Ross MacDonald, właśc. Kenneth Millar (1915 – 1983), amerykański pisarz kanadyjskiego pochodzenia, uchodzi za najwybitniejszego, obok Raymonda Chandlera, autora powieści detektywistycznych, twórca postaci prywatnego detektywa Lew Archera. Mistrz precyzyjnie skonstruowanej intrygi, z wielowątkową fabułą, w której występuje mnóstwo charakterów powiązanych skomplikowaną siecią zależności. MacDonald zręcznie łączył cechy rasowego kryminału z elementami thrillera psychologicznego, eksponując motywację bohaterów.
poniedziałek, 6 maja 2013
Louis Morneau - Made Men
Etykiety:
AMERYKAŃSKIE KINO KRYMINALNE
,
RECENZJE
Louis Morneau w 1999 roku zrealizował "Made Men". Film odpowiedni na piątkowy wieczór, najlepszy do obejrzenia z grupą znajomych, gdy nie ma się innych planów na rozpoczynający się weekend. Kwitesencja najprostszej rozrywki łącząca elementy komedii z sensacją. Nic nowego w sumie nie prezentuje, powiela wiele istniejących schematów, które można było oglądać w znacznie lepszych filmach, jednak mimo swojej przewidywalności jest całkiem udany.
piątek, 3 maja 2013
Howard Franklin - The Public Eye
Joe Pesci w filmach Martina Scorsese zasłynął z ról psychopatycznych
przestępców, dla których nie istnieje żadne poczucie moralności czy
przyzwoitości, są niczym zwierzęta z bronią w ręku, ograniczający się do
działań pod wpływem pierwotnych instynktów. W kilku innych filmach, że wymienię
tu trzy części "Zabójczej Broni", "Mojego kuzyna Vinnie"
oraz dwie części "Kevina samego w domu", pokazał bardziej komediowe
oblicze, łagodzące jego wizerunek.
środa, 1 maja 2013
Koreańskie kino kryminalno-sensacyjne. Przegląd tytułów
Etykiety:
ARTYKUŁY
,
KINO KOREAŃSKIE
Subskrybuj:
Posty
(
Atom
)